Tuarascáil na Stiúrthóirí
Is ionann ráitis airgeadais na hÉireann agus aistriúchán, chun críocha eolais, ar na bunráitis airgeadais reachtúla ISA (Éire) a ullmhaíodh i mBéarla.
Cuireann na Stiúrthóirí a dTuarascáil Bhliantúil i láthair mar aon le ráitis airgeadais iniúchta an Comhlacht don bhliain airgeadais dar críoch 31 Nollaig 2023.
Freagracht na Stiúrthóirí as na Ráitis Airgeadais
Tá na Stiúrthóirí freagrach as tuarascáil na Stiúrthóirí agus na ráitis airgeadais a ullmhú i gcomhréir le dlí na hÉireann.
Éilíonn dlí na hÉireann ar na Stiúrthóirí ráitis airgeadais a ullmhú do gach bliain airgeadais a thugann léargas fíreannach agus cóir ar shócmhainní, dliteanais agus staid airgeadais an Chomhlachta ag deireadh na bliana airgeadais agus ar bhrabús nó caillteanas an Chomhlachta don bhliain airgeadais. Faoin dlí sin, tá na ráitis airgeadais ullmhaithe ag na Stiúrthóirí de réir Cleachtais Chuntasaíochta a nGlactar Leis go Coitianta in Éirinn (caighdeáin chuntasaíochta arna n-eisiúint ag an gComhairle um Thuairisciú Airgeadais sa RA, lena n-áirítear Caighdeán Tuairiscithe Airgeadais 102 An Caighdeán Tuairiscithe Airgeadais is infheidhme sa RA agus i bPoblacht na hÉireann agus dlí na hÉireann).
Faoi dhlí na hÉireann, ní cheadóidh na Stiúrthóirí na ráitis airgeadais ach amháin má tá siad sásta go dtugann siad léargas fíor agus cothrom ar shócmhainní, dliteanais agus staid airgeadais an Chomhlachta ag deireadh na bliana airgeadais agus ar bhrabús nó caillteanas an Chomhlachta don bhliain airgeadais.
Le linn do na ráitis airgeadais sin a bheith á n-ullmhú, éilítear ar na Stiúrthóirí:
- polasaithe cuí cuntasaíochta a roghnú agus na polasaithe sin a chur i bhfeidhm go comhsheasmhach;
- breithiúnais agus meastacháin a dhéanamh atá réasúnach agus stuama;
- a shonrú cibé ar ullmhaíodh na ráitis airgeadais i gcomhréir leis na caighdeáin chuntasaíochta is infheidhme agus na caighdeáin sin a aithint, faoi réir aon imeachtaí ábhartha ó na caighdeáin sin a bheith nochta agus mínithe sna nótaí a ghabhann leis na ráitis airgeadais; agus
- na ráitis airgeadais a ullmhú ar bhonn gnóthais leantaigh ach amháin má tá sé míchuí a thoimhdiú go leanfaidh an Comhlacht i mbun gnó.
Tá na Stiúrthóirí freagrach as taifid leordhóthanacha chuntasaíochta a choimeád, ar leor iad:
- idirbhearta an Chomhlachta a thaifeadadh agus a mhíniú i gceart;
- a chumasú, tráth ar bith, sócmhainní, dliteanais, staid airgeadais, agus brabús nó caillteanas an Chomhlachta a chinneadh le cruinneas réasúnach; agus
- chun a chur ar chumas na Stiúrthóirí deimhin a dhéanamh de go gcloíonn na ráitis airgeadais le hAcht na gComhlachtaí 2014 agus chun na ráitis airgeadais sin a chur ar fáil i gcomhair iniúchta.
Tá na Stiúrthóirí freagrach freisin as sócmhainní an Chomhlachta a chosaint agus mar sin as céimeanna réasúnta a ghlacadh chun calaois agus neamhrialtachtaí eile a chosc agus a bhrath.
Tá na Stiúrthóirí freagrach as cothabháil agus sláine na faisnéise corparáidí agus airgeadais atá ar shuíomh gréasáin an Chomhlachta. D’fhéadfadh go mbeadh difríocht idir an reachtaíocht in Éirinn a rialaíonn ullmhú agus scaipeadh ráiteas airgeadais agus reachtaíocht i ndlínsí eile.
Stádas Dlíthiúil
Is Comhlacht Ghníomhaíochta Ainmnithe í Comhlacht Chalafort Átha Cliath faoi theorainn scaireanna a bunaíodh faoi reacht de bhun an Achta Cuanta, 1996 agus atá corpraithe in Éirinn. Ar 3 Márta 1997 tháinig an Comhlacht i gcomharbas ar Bhord Poirt agus Duganna Bhaile Átha Cliath, an t-aonán reachtúil a bhí ann roimhe seo le freagracht as Calafort Átha Cliath. Ar an dáta sin ghlac Comhlacht Chalafort Átha Cliath seilbh ar fheidhmeanna agus ghnóthaigh sí sócmhainní agus dliteanais na heagraíochta a chuaigh roimhe ag luachálacha a comhaontaíodh leis an Aire Cumarsáide, Mara agus Acmhainní Nádúrtha ag an am. I gcomaoin na sócmhainní agus na ndliteanas, d’eisigh an Comhlacht scairchaipiteal de €7.648m chuig an Aire Cumarsáide, Mara agus Acmhainní Nádúrtha ag an am.
Le héifeacht ón 26 Iúil 1997, rinneadh an Comhlacht mar údarás píolótaíochta do Chuan Bhaile Átha Cliath.
Aistríodh freagracht as Earnáil an Calafoirt Tráchtála ón Aire Cumarsáide, Mara agus Acmhainní Nádúrtha chuig an Aire Iompair le héifeacht ón 1 Eanáir 2006.
An 12 Iúil 2011 d’aistrigh an tAire Iompair sócmhainní agus dliteanais Chomhlacht Chalafort Dhún Dealgan go Comhlacht Chalafort Átha Cliath faoi IR Uimh. 361 de 2011.
Príomhghníomhaíochtaí
Is é cuspóir gnó Chomhlacht Chalafort Átha Cliath gluaiseacht earraí agus paisinéirí a éascú, agus sreafaí faisnéise freastalaithe tríd an gCalafort.
Soláthraíonn an Comhlacht an bonneagar, na háiseanna, na seirbhísí agus an áit chrua chun freastal ar riachtanais na gcustaiméirí maidir le haistriú éifeachtach earraí agus paisinéirí idir modhanna iompair ar talamh agus ar muir.
Gintear ioncam maidir le soláthar na n-áiseanna seo ó dhleachtanna árthaigh, dleachtanna earraí, cíos, agus príomhsheirbhísí a chuirtear ar fáil, amhail tarraingt agus píolótaíocht.
Taifid Chuntasaíochta
Is iad na bearta a ghlac na Stiúrthóirí chun comhlíonadh oibleagáid an Chomhlachta taifid chuntasaíochta leordhóthanacha a choinneáil a chinntiú ná córais agus nósanna imeachta cuí a úsáid agus daoine inniúla a fhostú. Coinnítear na taifid chuntasaíochta ag oifig chláraithe an Chomhlachta, Lárionad an Chalafoirt, Bóthar Alexandra, Baile Átha Cliath 1.
Athbhreithniú Gnó
Tá mionsonraí faoi bhrabús na bliana, mar aon le suimeanna comparáideacha le haghaidh 2022, leagtha amach sa Chuntas Brabúis agus Caillteanais agus sna nótaí gaolmhara. Tá Príomhtháscairí Feidhmíochta Airgeadais an ghnóthais leagtha amach thíos agus san Athbhreithniú ón bPríomhfheidhmeannach.
Bhí an tréchur 3.1% níos ísle ag 35.6 milliún tona ná mar a bhí i 2022 (2022: 36.8 milliún tonna). Tháinig laghdú 4.1% ar allmhairí i rith na bliana go dtí 13.9 milliún tona (2022: 14.5 milliún tona), agus tháinig laghdú 2.4% ar onnmhairí go dtí 21.7 milliún tona (2022: 22.2 milliún tonna).
Bhí sé seo níos ísle ná an tréchur buiséadaithe de 37.7 milliún tonna.
B’ionann láimhdeachas na bliana agus €101.4m, laghdú beag ar an mbliain roimhe sin (2022: €101.5m).
Tháinig méadú €5.5m (9.6%) ar Chostais Oibriúcháin Iomlána ag €62.8m in 2023 sa bhliain 2022 (2022: €57.3m). Mhéadaigh costais phárolla (gan pinsin san áireamh) faoi €1.7m (12.3%) go €15.1m (2022: €13.4m). Tháinig méadú €3.8m (8.7%) ar chostais neamhphá eile go €47.7m (2022: €43.9m) go príomha mar gheall ar dhímheas agus amúchadh níos airde (€2.2m), costais mhéadaithe deisiúcháin agus chothabhála (€1.3m) agus caillteanas breise ar luacháil Réadmhaoine Infheistíochta, méadú €0.5m.
Tá an Brabús Oibriúcháin 12.5% níos ísle ná 2022 agus é ag €38.7m agus an toradh air sin ná Corrlach Oibriúcháin de 38.1% (2022: 43.5%).
Ba é an tuilleamh roimh ús, cáin, dímheas, amúchadh agus lagú (TRÚCDA) ná €56.7m (2022: €59.3m).
Faoi bhun an bhrabúis oibriúcháin ní raibh aon mhíreanna eisceachtúla in 2023. Le linn 2022 d’eascair mír eisceachtúil dar luach €10m a bhain le dáileadh faoin gComhaontú Forbartha le Rinn an Iarla Thoir.
B’ionann na glanchostais mhaoinithe agus €3.7m (2022: €5.7m).
B’ionann na glanmhuirir úis (gan ús glan ar scéimeanna pinsin a áireamh) agus €6.1m (2022: €6.4m) agus tá clúdach úis an Chomhlachta 6 huaire (2022: 9 n-uaire), bunaithe ar bhrabús roimh ús agus cáin, de bhreis ar ghlanmhuirir úis. Mhéadaigh an Glanfhiachas ó €155.0m in 2022 go dtí Glanfhiachas de €178.1m in 2023 agus tá an Comhlacht ag comhlíonadh na gcúnant go léir maidir lena saoráidí iasachtaithe go hiomlán.
Ba é an brabús don bhliain airgeadais ná €29.5m (2022: €41.3m).
Tháinig méadú ar an Ioncam Brabúis agus Caillteanais ó €566.3m ag 31 Nollaig 2022 go dtí €587.0m ag 31 Nollaig 2023 agus tháinig méadú ar Chistí na nGeallsealbhóirí ó €581.6m go dtí €602.3m le linn na tréimhse céanna.
Rioscaí agus Éiginnteachtaí Príomha
Ceann de na príomh-éiginnteachtaí atá roimh an gComhlacht ná an mbeidh sé in ann an toilleadh Calafoirt riachtanach a sheachadadh chun freastal ar éilimh an mhargaidh leis an leibhéal muiníne atá riachtanach.
Leagtar amach i Máistirphlean 2040 an creat pleanála do na trí thionscadal um Fhorbairt Bonneagair Straitéisigh (SID) a theastaíonn chun cuspóir acmhainne 2040 a bhaint amach:
- Is é an chéad SID ná Tionscadal Athfhorbartha Abhantraí Alexandra (ABR) agus leanadh ar aghaidh le tógáil ar an tionscadal seo i rith 2023. Ba chloch mhíle mhór é oscailt na chéad chéime de Chríochfort 4 in 2023 i seachadadh an tionscadail seo.
- I mí Iúil 2020, dheonaigh an Bord Pleanála cead pleanála 15 bliana don dara ceann de na trí SID, an Tionscadal MP2. Fuarthas na ceadanna imeall trá riachtanacha in 2022 agus cuireadh tús le hoibreacha i rith na bliana.
- Tá an tríú SID agus an ceann deiridh, Tionscadal 3FM, ag an gcéim réamhphleanála faoi láthair agus táthar ag súil go gcuirfear iarratas pleanála isteach le linn 2024.
Tá ceithre phríomhriosca agus neamhchinnteacht ann a d’fhéadfadh cosc a chur ar an gComhlacht cuspóir Mháistirphlean 2040 a bhaint amach chun an acmhainn tréchur bliantúil a theastaíonn a sholáthar faoi 2040:
- Seans nach bhféadfaí cead pleanála a fháil don Tionscadal 3FM.
- D’fhéadfadh nach mbeifí in ann a chinntiú go n-oibreodh oibreoirí na gcríochfort aonadaithe ar (Ró-Ró agus Lóló araon) ar an leibhéal ard d’úsáid talún a bheadh ag teastáil.
- Srianta ar thailte calafoirt atá ar fáil tar éis caillteanas 14.6 heicteár (6% d’achar talún iomlán Chalafort Átha Cliath) do ghníomhaireachtaí Stáit chun éascú le rialuithe teorann ar thrádáil leis an mBreatain Mhór a thabhairt isteach arís mar thoradh ar Brexit.
- An cumas féin-mhaoiniú a dhéanamh ar an leibhéal infheistíochta a theastaíonn chun na tionscadail seo a sheachadadh sa mheántéarma agus san fhadtéarma.
D’fhéadfadh teaglaim de roinnt de na rioscaí seo nó iad go léir a bheith ina gcúis le Calafort Átha Cliath a acmhainneacht uasta tréchur a bhaint amach chomh luath le 2030.
Tá éiginnteachtaí ag an gComhlacht freisin ar an taobh trádála mar gheall ar roinnt dúshlán a d’fhéadfadh a bheith ann i ngeilleagair na hÉireann agus an domhain araon. Cé go bhfuil an t-ionchas do gheilleagar na hÉireann dearfach go ginearálta, tá imní ann maidir leis an margadh saothair docht, tithíocht, boilsciú leanúnach agus laghdú níos moille ar rátaí úis a d’fhéadfadh tionchar a bheith aige ar chaiteachas tomhaltóirí. Ar luamhán níos leithne, leanann rátaí fáis na hEorpa ag dul i laghad, agus is ábhar imní fós iad na héiginnteachtaí atá fós ann mar gheall ar an gcoinbhleacht leanúnach san Úcráin, sa Mheánoirthear agus torthaí thoghcháin SAM. Déanfaidh an Comhlacht monatóireacht ghníomhach ar thionchar na rioscaí seo.
Chinntigh an Comhlacht go gcoinníonn sí solúbthacht laistigh de sheachadadh an chláir infheistíochta caipitil atá beartaithe faoi Mháistirphlean 2040 chun cur chun cinn nó moill a chur ar chur i bhfeidhm tionscadal mar fhreagra ar fhorbairtí eacnamaíocha níos leithne. Mar sin féin, bhí gá le hathbhreithniú ar chostais agus ar straitéis ioncaim don todhchaí mar gheall ar luaineacht eacnamaíoch agus boilsciú praghsanna tógála.
Tá an Comhlacht nochta freisin don tionchar atá ag moilliú geilleagrach ar a gníomhaíochtaí neamhlárnacha Calafoirt. Is léir seo ón laghdú ar luach réadmhaoin infheistíochta an Chomhlachta atá suite i bPáirc Ghnó an Phointe Thoir. Rinne ár gcomhairleoirí réadmhaoine an réadmhaoin a luacháil arís ag deireadh 2023, rud a d’fhág laghdú €1.3m ó luacháil na bliana roimhe sin de €8.3m go €7.0m. Faoi láthair, tá laghdú carnach €3.9m tagtha ar luach na réadmhaoine.
Tá an Comhlacht tiomanta do bhainistiú rathúil a nochtadh do riosca agus a tionchar ar bhaint amach cuspóirí gnó a íoslaghdú. Tá Coiste Iniúchta agus Riosca bunaithe ag an mBord le téarmaí tagartha sonracha a léiríonn ról an Choiste chun tacú leis an mBord nochtadh an Chomhlachta do riosca a bhainistiú.
Tá Creat Bainistíochta Riosca curtha i bhfeidhm ag an Chomhlacht ina bhfuil na comhpháirteanna seo a leanas:
- Próisis chun rioscaí a aithint, a chur in ord tosaíochta agus a chur i gcatagóir,
- Rioscaí a mheas agus a thomhas go leanúnach, agus
- Monatóireacht a dhéanamh ar rioscaí agus iad a thuairisciú don Choiste Iniúchóireachta agus Riosca mar fhochoiste Boird.
Tá an Creat Bainistíochta Riosca cuimsitheach seo forbartha i ngach gné den ghnóthas agus áirítear leis na gnéithe seo a leanas:
- Bainistíocht Riosca Fiontair
- Plean Bainistíochta Éigeandála
- Bainistiú Riosca TFC
- Bainistiú Riosca maidir leis an bPíblíne Ola Coitianta
- Bainistiú Riosca maidir le Tionscadail Chaipitil
- Athbhreithniú Bliantúil ar Straitéis an Bhoird
Tar éis go ndearna an Bord athbhreithniú ar an gCreat Bainistíochta Riosca i bhFeabhra 2020, cuireadh na bearta seo a leanas i bhfeidhm chun bainistíocht fhoriomlán riosca sa Chomhlacht a neartú:
- Ag gach cruinniú Boird, cuirfidh an Príomhoifigeach Riosca (an Príomhfheidhmeannach) Tuarascáil Riosca Straitéiseach i láthair ag díriú ar rioscaí sonracha de chineál straitéiseach.
- Gach bliain ag an athbhreithniú bliantúil ar Straitéisí an Bhoird (i Meitheamh / Iúil), déanfar na rioscaí a tuairiscíodh agus a pléadh ag cruinnithe Boird i rith na bliana a chuimsiú sa chlár oibre don athbhreithniú ar straitéisí an Bhoird lena chinntiú go gcuirfear na rioscaí straitéiseacha sin san áireamh i bpleananna gearrthéarmacha gnó.
- Beidh na freagairtí ar na rioscaí straitéiseacha cuimsithe ansin sa Chlár Oibre a chuirfear faoi bhráid an Bhoird i Meán Fómhair sula dtosófar ag ullmhú buiséad don bhliain le teacht.
- Déanfaidh an Bord athbhreithniú seachtrach a choimisiúnú go tréimhsiúil ar éifeachtacht chur chuige foriomlán an Comhlacht i leith bainistíocht riosca mar a cheanglaítear sa Chód Cleachtais. Rinneadh an chéad athbhreithniú den sórt sin ó Nollaig 2020 go Feabhra 2021 agus dheimhnigh an tuarascáil deiridh a cuireadh faoi bhráid an Choiste Iniúchóireachta agus Riosca go bhfuil cur chuige Comhlacht Chalafort Átha Cliath i leith bainistíocht riosca éifeachtach chun na príomhrioscaí atá roimh an gComhlacht a aithint agus a mheasúnú.
Inghlacthacht riosca
Athraíonn inghlacthacht an chomhlachta maidir le próifíl riosca thar réimsí agus gníomhaíochtaí éagsúla dá ghnó:
- Tá an Bord toilteanach glacadh le leibhéal measartha riosca agus iad ag iarraidh a spriocanna straitéiseacha a bhaint amach.
- Tuigeann an Bord go bhfuil comhbhabhtáil idir an riosca agus an luach saothair, agus chun inghlacthacht riosca cothromaithe a bhaint amach, glacann siad cur chuige stuama chucu féin maidir lena chinntiú go maoinítear an gnóthas go leordhóthanach, go háirithe ó thaobh tionscadail bhonneagair a mhaoiniú de. Níl an Bord sásta rioscaí a ghlacadh a chuirfeadh príomhchúnaint i gcomhaontuithe saoráide fiachais an Chomhlachta i mbaol.
- Tugann an Bord tosaíocht do shábháilteacht na bpaisinéirí, na gcuairteoirí, na foirne agus na n-oibrithe Calafoirt agus tá a hinghlacthacht riosca i réimsí na sábháilteachta agus na slándála an-íseal.
- Glacann an Comhlacht bearta chun rioscaí oibriúcháin a aithint agus a bhainistiú. Tá inghlacthacht riosca íseal ann maidir le córais ríthábhachtacha a chothabháil agus sonraí a chosaint.
- Féachann an Comhlacht lena chinntiú go gcomhlíonann gníomhaíochtaí comhlíonta ceanglais na rialachán ábhartha agus go gcoimeádann sí inghlacthacht riosca íseal maidir le comhlíonadh agus saincheisteanna rialála.
Ina theannta sin, déantar riosca foriomlán feidhmíochta gnó a bhainistiú trí na bearta seo a leanas:
- Buiséad Bliantúil agus Pleananna Airgeadais Cúig Bliana a ullmhú,
- Tuairisciú Míosúil agus Anailís ar Athraitheas,
- Rialuithe Airgeadais,
- Príomhtháscairí Feidhmíochta, agus
- Polasaithe, Caighdeáin agus Treoirlínte mionsonraithe chun tacú le rialú agus le maolú rioscaí.
Bainistíocht Riosca Airgeadais
Nochtann oibríochtaí an Chomhlachta í d’éagsúlacht rioscaí airgeadais lena n-áirítear riosca ráta úis, riosca creidmheasa, agus leachtacht agus riosca sreabhadh airgid tirim. Déantar athbhreithniú rialta ar bheartais chun an Comhlacht a chosaint ó rioscaí airgeadais. Níl an fhreagracht as monatóireacht a dhéanamh ar bhainistiú riosca airgeadais tarmligthe ag na Stiúrthóirí chuig fochoiste den Bhord. Is é an Bord Stiúrthóirí a leagann amach na Beartais agus cuireann Roinn Airgeadais an Chomhlachta i bhfeidhm iad.
Riosca Leachtachta agus Sreabhadh Airgid:
Coinníonn an Comhlacht meascán d’airgeadas fiachais gearrthéarmach, meántéarmach agus fadtéarmach chun a chinntiú go bhfuil dóthain cistí ar fáil le haghaidh infheistíochta caipitil pleanáilte. Tá comhaontú saoráide creidmheasa imrothlaigh €50 milliún ag an gComhlacht le Banc-Aontas Éireann cpt (ar dtús le Banc Uladh DAC agus aistríodh go Banc-Aontas Éireann cpt é faoi na téarmaí céanna i Meán Fómhair 2022). Bhí an áis seo neamhtharraingthe ag deireadh na bliana agus tá sé dlite le haisíocaíocht iomlán (má tarraingíodh é) i mí an Mhárta 2024. Tá an áis neamhtharraingthe go dtí seo. Tá sé beartaithe ag an gComhlacht saoráid chreidmheasa athsholáthair a chur i bhfeidhm le linn 2024.
I mí na Nollag 2015 rinne an Comhlacht Conradh Airgeadais leis an mBanc Eorpach Infheistíochta maidir le saoráid airgeadais tionscadail €100m. Tá an áis seo ar feadh téarma 20 bliain tarraingthe go hiomlán ag deireadh na bliana 2019.
I mí na Nollag 2019 d’eisigh an Comhlacht bannaí sinsearacha neamhurraithe €300m do raon infheisteoirí institiúideacha. Tá na bannaí seo liostaithe ar Mhargadh Malartaithe Domhanda Euronext Dublin. Ar 31 Nollaig 2023 bhí €300m de bhannaí eisithe.
Is é polasaí an Chomhlachta an toradh infheistíochta a uasmhéadú trí iarmhéideanna airgid barrachais a chur ar thaiscí airgid thirim a mbaineann riosca íseal leo ar bhonn gearrthéarmach. Tá mandáidí cistíochta i bhfeidhm ag an gComhlacht le roinnt institiúidí airgeadais chun na críche seo.
Riosca Creidmheasa:
Tá an Comhlacht nochta do riosca creidmheasa le linn trádála agus chun an riosca seo a bhainistiú déanann sí seiceálacha creidmheasa cuí ar chustaiméirí ionchasacha agus ní dhéanann sí trádáil ach le tríú páirtithe creidiúnaithe aitheanta.
Riosca Ráta Úis:
Chun nochtadh an Chomhlachta do ghluaiseachtaí diúltacha suntasacha ar rátaí úis a bhainistiú, tá sé mar bheartas ag an gComhlacht 60 faoin gcéad ar a laghad dá fhiachas a choimeád ag rátaí úis seasta. Chun an cuspóir seo a bhaint amach, rinne an Comhlacht comhaontú ráta seasta úis leis an mBanc Eorpach Infheistíochta ar an tsaoráid airgeadais tionscadail €100m. Sa bhliain 2019 d’eisigh an Comhlacht bannaí sinsearacha neamhurraithe €300m ag ráta seasta cúpóin a tarraingíodh anuas go hiomlán amhail an 31 Nollaig 2023.
Imeachtaí ó dheireadh na bliana airgeadais
Ní raibh aon imeachtaí idir dáta an Chláir Chomhardaithe agus an dáta ar cheadaigh an Bord na ráitis airgeadais.
Forbairtí sa Todhchaí
Tá Clár Infheistíochta Caipitil buiséadaithe de €71.2m ag an gComhlacht do 2024. Áiríonn an Clár Infheistíochta Caipitil atá beartaithe do 2024 €28.7m maidir le tionscadail Mháistirphlean 2040, €15.2m maidir le Céim 2 an Mháistirphlean, agus €11.8m maidir le tionscadal Athfhorbairt Abhantrach Alexandra (“ABR”).
Torthaí agus Díbhinní
Ba é brabús an Chomhlachta don bhliain airgeadais ná €29.5m. Ba iad seo a leanas leithdháiltí agus moltaí na Stiúrthóirí i leith na suime sin:
2023 |
2022 |
|
---|---|---|
€’000 |
€’000 |
|
Brabús don Bhliain Airgeadais |
29,494 |
41,337 |
Díbhinn Eatramhach €0.1945 (2022: €0.00) in aghaidh na gnáthscaire íoctha |
(2,250) |
- |
Méadú ar Bhrabús a Coinníodh roimh aistriú in Ioncam Cuimsitheach Eile |
27,244 |
41,337 |
Níl sé beartaithe ag na Stiúrthóirí díbhinn deiridh a fhógairt.
Leasanna na Stiúrthóirí agus an Rúnaí
Ní raibh aon leas ag na Stiúrthóirí ná ag an Rúnaí i scairchaipiteal an Chomhlachta amhail an 31 Nollaig 2023 agus 2022.
An tAcht um Íoc Pras
Is é beartas an Chomhlachta soláthraithe a íoc de réir théarmaí Rialacháin na gComhphobal Eorpach (Íocaíochtaí Déanacha in Idirbhearta Tráchtála), 2002 agus an Achta um Íoc Pras Cuntas, 1997.
Chuige sin, tá gnáthaimh íocaíochta an Chomhlachta deartha chun dearbhú réasúnta a thabhairt i gcoinne neamhchomhlíonta ábhartha le téarmaí na Rialachán. Is é 30 lá an tréimhse chaighdeánach chreidmheasa, ach amháin má shonraítear a mhalairt sna socruithe conartha. Rinneadh formhór na n-íocaíochtaí de réir uimhreach agus luacha laistigh den tréimhse chuí chreidmheasa de réir mar is gá. Dá bharr sin, tá na Stiúrthóirí sásta gur chomhlíon an Comhlacht le ceanglais an Achta.
Stiúrthóirí
Tá ainmneacha na ndaoine a bhí ina Stiúrthóirí ag aon am i rith na bliana dar críoch 31 Nollaig 2023 agus suas go dtí dáta sínithe na ráiteas airgeadais leagtha amach thíos.
J Grant |
B O’Connell |
M Brophy |
D Cronin |
B Grist |
M Hand |
M Ní Cheóinín (ceaptha 12 Márta 2024) |
B Power |
Caidreamh le Scairshealbhóirí
Bíonn idirphlé leanúnach ag an gCathaoirleach, ag an bPríomhfheidhmeannach agus ag an mbainistíocht le scairshealbhóirí an Chomhlachta maidir le feidhmíocht trádála, pleananna don todhchaí agus saincheisteanna straitéiseacha. Bíonn ar an Aire Iompair agus/nó ar an Aire Airgeadais ábhair shonraithe ar leith a fhaomhadh, agus déantar cumarsáid leanúnach leis an Aire ábhartha trína ranna faoi seach. Tuairiscíonn an Cathaoirleach don Aire Iompair mar a cheanglaítear faoi Alt 28 den Acht Cuanta, 1996 agus mar a cheanglaítear faoin gCód Cleachtais um Rialachas Comhlachtaí Stáit.
Páirtí Rialaithe Deiridh
Is é an tAire Iompair úinéireacht thairbhiúil scairchaipiteal eisithe an Comhlacht.
Rialachas Corparáideach
Tá Comhlacht Chalafort Átha Cliath tiomanta d’ardchaighdeáin rialachais chorparáidigh a chothabháil agus ghlac sí le prionsabail an rialachais chorparáidigh agus leis an gCód Cleachtais um Rialachas Comhlachtaí Stáit a d’eisigh an Roinn Airgeadais i mBealtaine 2009. Nuashonraíodh an Cód Cleachtais an 1 Meán Fómhair 2016 agus cuireadh forálacha an Chóid nuashonraithe i bhfeidhm ar an tréimhse tuairiscithe airgeadais dar tosach 1 Eanáir 2017. Comhlíonann an Comhlacht freisin a cuid oibleagáidí faoin Acht um Eitic in Oifigí Poiblí, 1995 agus faoin Acht um Chaighdeáin in Oifigí Poiblí, 2001.
Tá tromlach na Stiúrthóirí neamhfheidhmiúcháin agus is é an tAire a cheapann. Tagann an Bord le chéile go foirmiúil ar bhonn míosúil (le 10 gcruinniú in aghaidh na bliana) agus tá sceideal foirmiúil de chúrsaí forchoimeádta go sonrach aige lena gcinneadh. Tá an Bord freagrach as cumhachtaí uile an Comhlacht a fheidhmiú, seachas iad siúd atá forchoimeádta ag Scairshealbhóirí, agus tá sé comhfhreagrach as oibríochtaí uile an Chomhlachta. Féadfaidh an Bord cibé cumhachtaí is cuí leis a tharmligean, chuig Coiste Boird nó chuig an bPríomhfheidhmeannach, faoi réir cibé srianta nó rialacháin a fhorchuirfidh sé leis an tarmligean sin. Faoi réir thoiliú an Aire i gcásanna áirithe, tá forchoimeádas na gcinntí maidir le feidhmeanna áirithe sna réimsí Rialachais, Airgeadais, Soláthair, Oibríochtaí agus Ceapacháin in Acmhainní Daonna ceadaithe go foirmiúil ag an mBord. Tá rochtain ag an mBord ar chomhairle agus ar sheirbhísí Rúnaí an Chomhlachta agus is féidir leis comhairle ghairmiúil neamhspleách a ghlacadh de réir mar is gá.
Éilíonn an Cód Cleachtais um Rialachas Comhlachtaí Stáit go ndéanfadh an Bord cleachtadh bliantúil féinmheasúnaithe chun a éifeachtacht a mheas. Thug an Bord athbhreithniú féinmheasúnaithe bunaithe ar cheistneoir atá le fáil sa Chód Cleachtais chun críche i bhFeabhra 2024. Éilíonn an Cód Cleachtais go ndéanfaí meastóireacht sheachtrach fhoirmiúil gach trí bliana ar a laghad. Rinneadh an t-athbhreithniú neamhspleách is déanaí ó Dheireadh Fómhair go Samhain 2022 agus tuairiscíodh don Bhord in Eanáir 2023 é. Dhearbhaigh torthaí na meastóireachta foirmiúla 2022 go bhfuil an Bord ag feidhmiú go héifeachtach agus mhol siad roinnt réimsí le breithniú ag an mBord.
Bhunaigh an Bord Coiste Iniúchóireachta i 1997 faoi théarmaí foirmiúla tagartha. Athbhunaíodh an Coiste seo i 2012 mar an Coiste Iniúchóireachta agus Riosca. Leagadh amach sna téarmaí tagartha cuspóir, údarás agus comhaltas an Choiste, mar aon lena fhreagrachtaí sna réimsí seo a leanas: tuairisciú seachtrach airgeadais, iniúchadh seachtrach, rialachas corparáideach agus iniúchadh inmheánach.
Tháinig an Coiste Iniúchta agus Riosca le chéile cúig huaire i rith na bliana. Ba iad baill an Choiste i rith na bliana ná Denise Cronin Uasal (Cathaoirleach), an tUasal Michael Brophy, agus an tUasal Jerry Grant.
Bhunaigh an Bord Coiste Luach Saothair i 1999 freisin. Ba iad baill an choiste i rith na bliana ná an tUasal Jerry Grant (Cathaoirleach), an tUasal Michael Brophy agus Berna Grist Uas. Feidhmíonn an Coiste faoi théarmaí foirmiúla tagartha. Tháinig an Coiste le chéile faoi dhó i rith na bliana.
I mí an Mhárta 2021 bhunaigh an Bord Coiste Infreastruchtúir chun cabhrú leis an mBord beartas agus straitéis ghinearálta a chinneadh maidir le Bonneagar Calafoirt a fhorbairt. Ceapadh an tUas. Michael Hand mar Chathaoirleach an Choiste. Ba iad baill an Choiste i gcaitheamh na bliana ná an tUasal Michael Hand (Cathaoirleach), an tUasal Jerry Grant, agus Berna Grist Uas. Tháinig an Coiste le chéile trí huaire i rith na bliana.
Bhí 10 gCruinniú Ginearálta Boird ann le linn na bliana dar críoch 31 Nollaig 2023.
Freastal na Stiúrthóirí ar chruinnithe an Bhoird:
Freastal ar Chruinnithe
I láthair |
Incháilithe chun Freastal |
|
---|---|---|
J Grant |
10 |
10 |
B O’Connell |
10 |
10 |
M Brophy |
9 |
10 |
D Cronin |
10 |
10 |
B Grist |
10 |
10 |
M Hand |
9 |
10 |
B Power |
10 |
10 |
An Coiste um Iniúchóireachta agus Riosca
M Brophy |
5 |
5 |
D Cronin |
5 |
5 |
J Grant |
5 |
5 |
An Coiste Infreastruchtúir
J Grant |
3 |
3 |
B Grist |
3 |
3 |
M Hand |
3 |
3 |
An Coiste Luach Saothair
M Brophy |
2 |
2 |
J Grant |
2 |
2 |
B Grist |
2 |
2 |
Éagsúlacht agus Ionchuimsitheacht
Tá Comhlacht Chalafort Átha Cliath tiomanta do chomhionannas, dínit, éagsúlacht agus neamh-idirdhealú a chur i gcroílár an Chomhlachta agus tá an Éagsúlacht agus an Uilechuimsitheacht mar phríomhshraith dár Straitéis Daoine. I rith 2023 lean an Comhlacht leis an gclár forbartha bainistíochta do bhainisteoirí agus d’fhostaithe ar fud na heagraíochta. Bhí Éagsúlacht agus Cuimsiú ag croílár an chláir seo le fócas ar leith ar Dhínit ag an Obair. Seachadadh oiliúint phearsanta Dínit ag an Obair le linn 2023 do na fostaithe go léir. Sheol an oiliúint seo beartas athbhreithnithe um Dhínit ag an Obair chun tacú le bainisteoirí agus chun spás oibre sábháilte a chothú do gach fostaí. Cuirtear oiliúint um Dhínit ag an Obair ar fáil anois mar chuid den chlár ionduchtaithe do gach fostaí nua.
I rith 2024 leanfaidh an Comhlacht ag cur Dínit san Ionad Oibre chun cinn agus ag cinntiú go bhfanann Éagsúlacht agus Cuimsiú mar chuid lárnach de ghníomhaíochtaí an Chomhlachta. Beidh Cumasóirí eile dár straitéis um Éagsúlacht agus Cuimsiú ag tuairisciú ar Bhearna Pá Inscne agus athsheoladh ar ár bpolasaithe Cód Iompair le linn 2024.
Inbhuanaitheacht
Cuireann Plean Gníomhaíochta an Rialtais ar son na hAeráide oibleagáid ar an earnáil phoiblí, lena n-áirítear comhlachtaí leathstáit tráchtála, laghdú 51% ar a laghad a bhaint amach ar astaíochtaí gás ceaptha teasa faoi 2030 agus feabhas 50% ar éifeachtúlacht fuinnimh faoi 2030. Tá glactha go foirmiúil ag an gComhlacht le spriocanna na hearnála poiblí agus tuairiscíonn sí sonraí mionsonraithe fuinnimh ar bhonn bliantúil ag baint úsáide as córas Monatóireachta agus Tuairiscithe (M&T) ar líne Údarás Fuinnimh Inmharthana na hÉireann (SEAI) chun dul chun cinn i dtreo 2030 a rianú. Bhain an Comhlacht amach sprioc na hearnála poiblí 2020 maidir le feabhsú 33% ar éifeachtúlacht fuinnimh.
Chuir an tÚdarás um Gheilleagar Nua agus Téarnamh (NewERA) Creat Gníomhaíochta ar son na hAeráide i bhfeidhm don earnáil leathstáit tráchtála i mí an Mheithimh 2022 agus ghlac an Bord an Creat i Meán Fómhair 2022.
Leagtar amach sa Chreat cúig ghealltanas do comhlachtaí maidir lena gcuspóirí gníomhaíochta aeráide. Is iad na cuspóirí seo:
- Rialachas Cuspóirí Gníomhaíochta Aeráide
- Tomhas Astuithe agus Spriocanna Laghdú
- Luacháil Astuithe i Measúnú Infheistíochta
- Geilleagar Ciorclach agus Soláthar Glas
- Nochtaí a Bhaineann leis an Aeráid
Beidh an Comhlacht laistigh den scóip le haghaidh tuairiscithe faoin Treoir um Thuairisciú Inbhuanaitheachta Corparáidí (CSRD) inár dTuarascáil Bhliantúil 2025 agus tá sé ag ullmhú don nochtadh tuairiscithe sainordaitheach faoin reachtaíocht seo.
Speansais na Stiúrthóirí
Costais de mhéid €Náid (2022: €4,223) le comhaltaí Boird i rith na bliana maidir le costais taistil.
Rialuithe Inmheánacha
Tá freagracht iomlán ar an mBord as córais rialaithe inmheánaigh an Chomhlachta. Ní féidir leis na córais seo atá á gcothabháil ag an Chomhlacht ach cinnteacht réasúnta ach ní ráthaíocht iomlán a thabhairt go ndéantar idirbhearta de réir údarú na bainistíochta go gcosnaítear sócmhainní, go gcuirtear cosc ar chalaois agus go gcoimeádtar taifid airgeadais chuí. Deimhníonn an Bord go bhfuil athbhreithniú déanta aige ar éifeachtacht an chórais rialaithe inmheánaigh.
Chun a chinntiú go gcuirtear rialuithe inmheánacha an Chomhlachta i bhfeidhm go héifeachtach, tá seirbhísí pearsanra cáilithe daingnithe agus leithdháileadh dualgais i gceart ina measc.
Áirítear le córais an rialaithe inmheánaigh:
- Déantar rioscaí gnó a aithint agus a dtionchair airgeadais a mheas trí athbhreithniú a dhéanamh go rialta ar Phlean Straitéiseach an Chomhlachta. Tugtar achoimre thuas ar an bpróiseas a bhaineann le Creat Bainistíochta Riosca an Chomhlachta faoin gceannteideal “Rioscaí agus Éiginnteachtaí Príomha”. Ghlac an Bord leis an bPlean Straitéiseach is déanaí don tréimhse 2022 go dtí 2026 i mí na Nollag 2021;
- Buiséad bliantúil faofa ag an mBord agus measúnú míosúil ar fhíorthorthaí i gcomparáid le réamhaisnéisí buiséid;
- Coiste Iniúchta agus Riosca a bunaíodh chun athbhreithniú agus plé a dhéanamh, leis na hiniúchóirí inmheánacha agus seachtracha, ar rialuithe inmheánacha cuntasaíochta an Chomhlachta, ar fheidhm Iniúchta Inmheánaigh, ar rogha beartas cuntasaíochta, ar phleananna iniúchta inmheánaigh agus sheachtraigh, ar thuarascáil na n-iniúchóirí reachtúla, ar thuairisciú airgeadais agus ar nithe gaolmhara eile;
- Feidhm Iniúchóireachta Inmheánaí trína ndéantar athbhreithniú ar phríomhphróisis agus ar phríomhrialuithe gnó;
- Cóid fhoirmiúla iompair le haghaidh Stiúrthóirí agus fostaithe; agus
- Beartais agus nósanna imeachta soláthair. Cinntíonn siad seo, ar an gcéad dul síos, go ndéantar gníomhaíochtaí soláthair chun luach ar airgead a sholáthar i dtéarmaí costais saolré foriomlán agus, ar an dara dul síos, go gcomhlíontar gach Treoir Stáit ábhartha agus gach Treoir AE is infheidhme maidir le Fóntais Phoiblí. Tá ceanglais chuí na Roinne Caiteachais Phoiblí agus Leasú ar an gCód Caiteachais Phoiblí á gcomhlíonadh.
Tá athbhreithniú déanta ag an mBord, tríd an gCoiste Iniúchóireachta agus Riosca, ar éifeachtúlacht chóras an rialaithe inmheánaigh suas go dtí dáta faofa na ráiteas airgeadais.
Thug an tIniúchóir Inmheánach faoi athbhreithniú ar éifeachtúlacht an chórais rialaithe inmheánaigh agus níor nochtadh aon laigí rialaithe suntasacha a chruthaíonn riosca suntasach maidir le caillteanas airgeadais nó briseadh oibriúcháin, ar gá aird láithreach a thabhairt orthu ag leibhéal an Bhoird.
Ráiteas comhlíonta
Admhaíonn Stiúrthóirí an Chomhlachta go bhfuil siad freagrach as a áirithiú go bhfuil an Comhlacht ag comhlíonadh a cuid oibleagáidí ábhartha (mar atá sainmhínithe in Acht na gComhlachtaí 2014 (“Acht 2014”)) agus, mar a cheanglaítear le halt 225 d’Acht 2014, deimhníonn na Stiúrthóirí go:
(i) ullmhaíodh ráiteas beartais um chomhlíonadh ina leagtar amach beartais an Chomhlachta maidir le comhlíonadh na n-oibleagáidí ábhartha faoi Acht 2014;
(ii) go bhfuil socruithe agus struchtúir curtha i bhfeidhm a mheasann siad a bheith leordhóthanach chun comhlíonadh ábhartha le oibleagáidí iomchuí an Chomhlachta a chinntiú; agus
(iii) go ndearnadh athbhreithniú ar na socruithe agus struchtúir le linn na bliana airgeadais lena mbaineann Tuarascáil na Stiúrthóirí.
Síntiúis Pholaitíochta
Ní dhearna an Bord aon síntiús polaitíochta i rith na bliana (2022: Náid).
Nochtadh Faisnéise do na hIniúchóirí
Dheimhnigh gach Stiúrthóir a bhí in oifig ar dháta na tuarascála seo:
- Go bhfios dó/di, nach bhfuil aon fhaisnéis ábhartha iniúchta ann nach bhfuil ar eolas ag iniúchóirí reachtúla an Chomhlachta; agus
- Go bhfuil na bearta go léir déanta aige/aici ar cheart iad a bheith déanta aige/aici mar Stiúrthóir chun eolas a fháil ar aon fhaisnéis ábhartha iniúchta agus chun a dhearbhú go bhfuil an fhaisnéis sin ar eolas ag iniúchóirí reachtúla an Chomhlachta.
Iniúchóirí Reachtúla
Leanann na hiniúchóirí reachtúla, PricewaterhouseCoopers, ag feidhmiú, de réir alt 383(2) d’Acht na gComhlachtaí, 2014.
Thar ceann an Bhoird
Jerry Grant | Barry O’Connell |
Cathaoirleach | Príomhfheidhmeannach |
28 Márta 2024